НЕДОЛІКИ У ЗАКОНОДАВЧОМУ РЕГУЛЮВАННІ СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ МАЛОГО БІЗНЕСУ ТА МОЖЛИВІ ШЛЯХИ ЇХ ВИПРАВЛЕННЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

НЕДОЛІКИ У ЗАКОНОДАВЧОМУ РЕГУЛЮВАННІ СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ МАЛОГО БІЗНЕСУ ТА МОЖЛИВІ ШЛЯХИ ЇХ ВИПРАВЛЕННЯ

11.10.2014 13:30

[Секція 4. Бухгалтерський облік, аналіз і аудит]

Автор: Федорова Ірина Володимирівна, бакалавр Одеського національного економічного університету


На даному етапі розвитку української економіки важливе місце займає саме малий бізнес. Тим важливіша роль законодавчих органів у регулюванні та поліпшенні спрощеної системи оподаткування. Питанням ефективності та доцільності механізмів оподаткування вітчизняних суб’єктів малого бізнесу приділяли увагу такі вчені, як  О. Квасовський, М. Дем’яненко, А. Завгородній, А. Єлисєєва, А. Соколовська та інші. 

Зокрема, на думку О. Квасовського, спрощена система оподаткування є ефективною з боку фіскальної функції. [1] В той же час А. Соколовська зазначає, що спрощена методика оподаткування запроваджувалася як тимчасовий захід для підтримки малих підприємств, та її застосування не є нормою податкових відносин [2]. 

Розглянемо основні недоліки законодавства, що регламентує дію спрощеної системи оподаткування.

Одною з важливих проблем є неможливість юридичній особі-нерезиденту обрати для себе спрощену систему оподаткування відповідно до пп. 291.5.7 п. 291.5 ст. 291 ПКУ. [3]

Слід зазначити, що така заборона йде у розріз зі статтею 4 ПКУ, у якій наведено тлумачення принципу рівності всіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації. Дана обставина погано впливає на приплив закордонних інвестицій в економіку України. Задля створення більш привабливих умов для іноземного бізнесу, на мою думку, слід скасувати заборону на перехід на спрощену систему оподаткування для іноземних підприємців. 

Має місце також певна несправедливість, зумовлена тим, що деякі підприємства не мають права застосовувати спрощену систему оподаткування через незначне перевищення кваліфікаційного порогу за масштабами діяльності.

Право підприємств, які користуються спрощеною системою оподаткування, відмовитися від реєстрації як платники ПДВ спричиняє викривлення самого механізму непрямого оподаткування. Через неплатника ПДВ переривається ланцюжок податкових кредитів. Внаслідок цього автоматично зростають виробничі витрати підприємств, що призводить до зростання цін на продукцію та посилення податкового навантаження на споживачів. [4]

Доцільно зазначити, що корисним заходом з боку законодавчих органів влади було б незначне зменшення ставок єдиного податку для платників, що віднесені до третьої-четвертої та п’ятої-шостої груп. Це зможе у значній мірі стимулювати розвиток діяльності фізичних та юридичних осіб шляхом зниження податкового тиску. Велика частина малого бізнесу буде мати змогу вийти з тіні та перестати балансувати на межі закону.

Також податковий тягар значно зменшило б включення єдиного соціального внеску до складу єдиного податку, що нині сплачується суб’єктами малого бізнесу.

На даному етапі розвитку української економіки мають місце значні зміни у рівні інфляції та розміру мінімальної заробітної плати. Задля постійної актуалізації вимог податкового законодавства необхідно прив’язати суму граничного обсягу виручки, що дає право переходу на спрощену, до вищенаведених показників.

Щоб стимулювати та заохочувати створення та розвиток малого підприємництва, доцільним може стати звільнення від оподаткування новостворених підприємств та підприємців на протязі перших трьох років їх діяльності. На жаль, державні органи контролю на даний момент не створюють сприятливих умов для початківців у сфері малого бізнесу, що робить процес їх виникнення менш інтенсивним. Хоча користь від такого нововведення очевидна: чим більше розвинених та успішних малих підприємств-єдинників, тим більше наповнюються місцеві та державний бюджети.

В більшості європейських країн  взагалі відсутні спрощені режими оподаткування суб’єктів малого підприємництва, натомість поширені інші форми їх державної підтримки. [5]. В Україні ж, як відомо, законодавство в частині спрощеної системи оподаткування суб’єктів малого підприємництва налічує досить багато суперечностей та проблемних аспектів. Та скасування спрощеного режиму оподаткування призвело б до ще більших складностей. Вирішення даної проблеми полягає у систематичному та поступовому вдосконаленню законодавчої бази з урахуванням потреб та інтересів як держави, так і підприємців-спрощенців.




Література:

1. Юрій С.І. Фіскальна і стимулююча ефективність спрощених режимів оподаткування для приватних підприємців / С.І.Юрій, О.Р. Квасовський // Фінанси України. – 2002. – №8. – С.63-70.

2. Соколовська А.М. До питання про податкову реформу в Україні / А.М. Соколовська // Фінанси України. – 2006. – №4. – С.55-61

3. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755–VI. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua

4. Дема Д.І., Шевчук І.В. Спрощена система оподаткування: реалії та перспективи в Україні / Д.І. Дема, І.В. Шевчук // Облік і фінанси АПК. – 2011. – № 1. – С. 146-149. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Oif_apk/2011_1/29_Dema.pdf

5. Концепція реформування податкової системи України: від 19 лютого 2007 р. № 56-р. // Нове законодавство. – 2007. – № 12. – С.10-18.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота