ВІДКРИТТЯ СПАДЩИНИ ЗА ЦИВІЛЬНИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ УКРАЇНИ. ОСОБЛИВОСТІ ВІДКРИТТЯ СПАДЩИНИ В ЗОНІ АТО - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ВІДКРИТТЯ СПАДЩИНИ ЗА ЦИВІЛЬНИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ УКРАЇНИ. ОСОБЛИВОСТІ ВІДКРИТТЯ СПАДЩИНИ В ЗОНІ АТО

31.10.2017 19:33

[Секція 3. Цивільне та сімейне право. Цивільне процесуальне право. Комерційне право. Житлове право. Зобов’язальне право. Міжнародне приватне право. Трудове право та право соціального забезпечення]

Автор: Куликова Юлія Василівна, студентка 4 курсу юридичного факультету, Інститут післядипломної освіти, Київський Національний Університет імені Тараса Шевченка


У системі цивільного законодавства спадкове право відіграє важливу роль. Враховуючи той факт, що більшість норм спадкового права залишалися незмінними протягом багатьох років, актуальним буде оновлення норм, пов’язаних з особливостями відкриття спадщини, в зоні АТО та надання рекомендацій, які можуть спростити процедуру відкриття, прийняття чи відмови від спадщини на непідконтрольних територіях України.

Наукова новизна роботи полягає у тому, що була здійснена спроба дослідити проблемні питання у сфері реалізації права на спадкування на непідконтрольних територіях України в зоні АТО.

Для того, щоб спадкові права були реалізовані спадкоємцями, спадщина повинна бути відкрита відповідно до норм, вказаних у чинному законодавстві. Відкриття спадщини нерозривно пов'язано з часом та місцем відкриття спадщини. Важливість встановлення часу відкриття спадщини полягає в тому, що цей юридичний факт допомагає визначити коло спадкоємців, які будуть закликатися до спадкування, обсяг прав і обов’язків, які будуть входити до складу спадщини та початок перебігу строку для прийняття або відмови від прийняття спадщини. Не менш важливим є встановлення місця відкриття спадщини, за яким буде визначатися нотаріальна контора, яка займеться процедурними питаннями відкриття спадщини, місце, де буде оформлюватися спадкова справа, видача свідоцтва про спадщину, оформлення заяв на прийняття або відмову від спадщини. Крім того, за місцем відкриття спадщини до нотаріальної контори зможуть звертатися з позовами кредитори. Це в кінцевому результаті може вплинути на склад отриманої спадщини. Лише після відкриття спадщини спадкоємці закликаються до спадкування та можуть прийняти або відмовитися від неї. 

Процедура відкриття спадщини має свої особливості, які пов'язані зі встановленням точного часу (а саме дня смерті) та місця (конкретної адміністративно-територіальної одиниці) смерті фізичної особи. Спадкове законодавство є недосконалим та породжує певні протиріччя, проблеми реалізації прав спадкоємцями. 

Ситуація, яка склалася на Сході України, породила ряд проблем, пов’язаних зі спадкуванням. В першу чергу, це пов’язано з тим, що на території України не визнаються документи, які видані на непідконтрольних Україні територіях. Цю ситуацію спробували вирішити правовим шляхом через призупинення проведення державної реєстрації актів цивільного стану і доступ нотаріусів до Державного реєстру обтяжень рухомого майна, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Спадкового реєстру. Ці повноваження були передані відділам державної реєстрації актів цивільного стану, які знаходяться на українській території. Відповідно, для того, щоб отримати свідоцтво про смерть, спадкоємці мають звернутися до відділення РАЦС на території України. На жаль, це не вирішило всіх питань, пов’язаних з отриманням спадщини на території зони АТО, а саме правилом відкриття спадщини за місцем останнього проживання. Таким чином, на доповнення статті 1221 ЦКУ у законодавстві було закріплено нове положення, що в особливих випадках місцем відкриття спадщини буде вважатися місце подання першої заяви зацікавленої особи до нотаріальної контори, яка розташована на території України. Ця норма буде діяти лише за умови, що останнє місце проживання померлої особи було на території невизнаних республік. Список таких населених пунктів затверджений Розпорядженням КМУ від 7 листопада 2014 р. № 1085-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення».

Ця вся ситуація робить процедуру отримання свідоцтва про спадщину більш складною. Для того, щоб всі документи були легально оформлені та прийняті нотаріусом на території України, необхідно звернутися до суду для встановлення факту смерті особи, яка померла на непідконтрольній території (з 01.12.2014 року всі документи, видані на непідконтрольних територіях, не визнаються в Україні), а потім свідоцтво про смерть та всі інші документи теж оформлювати на території України. Тільки в цьому випадку можна буде офіційно та легально почати процес відкриття спадщини. У всіх інших випадках право на спадщину потрібно буде реалізовувати через суд. І хоча описана ситуація є досі цілком невирішена, на законодавчому рівні спостерігаються певні позитивні зрушення щодо врегулювання даної проблеми. Очевидно, що процес відкриття, прийняття та відмови від спадщини на непідконтрольних територіях є більш ускладненим на відміну від стандартної процедури, але вже зроблені кроки, які полегшують життя наших громадян, які стали заручниками цієї ситуації.

Література:

1. Цивільний кодекс України / Верховна Рада України; Кодекс України, від 16.01.2003 № 435-IV // Електронний ресурс [режим доступу]. - http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/435-15.

2. Закон України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" / Верховна Рада України; Закон від 15.04.2014 № 1207-VII // Електронний ресурс [режим доступу] http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1207-18.

3. Закон України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" / Верховна Рада України; Закон від 02.09.2014 № 1669-VII // Електронний ресурс [режим доступу] http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1669-18.

4. Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації права на спадкування" / Верховна Рада України; Закон від 12.02.2015 № 189-VIII // Електронний ресурс [режим доступу] http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/189-19.

5. Розпорядження КМУ «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення» від 7 листопада 2014 р. № 1085-р // Електронний ресурс [режим доступу]http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1085-2014-%D1%80/ed20151202.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота