ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ УТИЛІЗАЦІЇ ВІДХОДІВ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ УТИЛІЗАЦІЇ ВІДХОДІВ В УКРАЇНІ

30.11.2018 23:27

[Секція 6. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право]

Автор: Шкурко Владислава Русланівна, студентка Полтавського юридичного інституту, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого


Україна є лідером за кількістю відходів у Європі. У результаті життєдіяльності одного громадянина України утворюється в середньому більше 8,5 тис. кг сміття. За статистичними даними, щорічно в Україні утворюється близько 360 млн. тис. т відходів (у 2017 році – 366 млн. тис. т), однак, утилізується менше 5 % від їх загальної кількості. Решта – потрапляє на санкціоновані та несанкціоновані звалища, загальна площа яких становить майже 5 % території України, що можна порівняти з розмірами Бельгії [1]. Частіше за все відходи в Україні спалюють або ж закопують, що негативно впливає на навколишнє природне середовище, а саме, на стан ґрунтів, атмосферного повітря, підземних вод і т.д. Тож, питання утилізації відходів на сьогодні постає достатньо гостро. 

Утилізацію відходів у правовому аспекті досліджували О.Ю. Амосов, Б.М. Данилишин, Я.О. Костенко, В.С. Міщенко, Л.Г. Мельник, С.В. Онищенко, І.М. Сотник, В.Я. Шевчук та ін. Однак, питання правового регулювання утилізації відходів в Україні й надалі залишається актуальним та недостатньо регламентованим.

В Україні правове регулювання відходів забезпечується рядом законів, серед яких Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» (ст. 55) [2], «Про забезпечення санітарного та епідемічного  благополуччя  населення» (ст. 33) [3], «Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції» (ст.18-21) [4] та ін. Основним законом у сфері утиліцазії відходів є Закон України «Про відходи» [5], який визначає правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов’язаної із утилізацією відходів на території України.

До підзаконних нормативно-правових актів, що регулюють питання утиліцації відходів можна віднести: постанову КМ України «Деякі питання заготівлі та утилізації відходів, що утворюються внаслідок втрати транспортними засобами своїх споживчих властивостей» [6], постанову КМ України «Деякі питання Державної компанії з утилізації відходів як вторинної сировини» [7], наказ Мінрегіон «Про затвердження Методики роздільного збирання побутових відходів» [8], розпорядження КМ України «Про затвердження проекту «Нове будівництво комплексу з переробки твердих побутових відходів з системою збору, утилізації полігонного газу та виробництва електричної енергії у м. Дергачі Харківської області»» [9] та ін. Також важливу роль відіграє розпорядження «Про схвалення Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року» [11]. Даною стратегією передбачається створення до 2030 року 800 нових потужностей із переробки вторинної сировини, утилізації та компостування біовідходів та здійснення ряду інших заходів, що спрямовані на впровадження та вдосконалення системи утилізації відходів. 

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про відходи»: відходами визнаються будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення. 

Утилізацією відходів визнається використання відходів як вторинних  матеріальних чи енергетичних ресурсів (ст. 1 Закону України «Про відходи»). На науковому рівні утилізацію поділяють на три різновиди: первинну, вторинну та змішану. Первинною утилізацією визнається використання відходів у різних галузях господарства без попередньої глибокої фізико-хімічної переробки. Під вторинною розуміють використання продуктів спеціальної переробки відходів, внаслідок якої утворюються продукти іншого складу, ніж вихідні відходи. Утилізація змішаного типу включає як первинну, так і вторинну утилізацію [10].

Незважаючи на велику кількість законів та нормативно-правових актів, в Україні система переробки й утилізації відходів усе ще є недосконалою та неефективною. Тож вважаю за необхідне звернутись до практики утилізації та переробки відходів таких передових країн як: Швеція, Німеччина, Швейцарія, які утилізують від 90 до 99% власних відходів та перейняти їх досвід. 

У Європейському Союзі правове регулювання утилізації відходів забезпечується Директивами ЄС 1999/31/EC [12] та 2008/98/EC [13], які регулюють правила та процедуру утилізації та переробки відходів, а також класифікують сміття та описують стратегію скорочення відходів. На виконання даних директив уряди різних країн запровадили власну державну політику. Так, уряд Швейцарії впорався із проблемою перенасичення сміттєзвалищ шляхом запровадження державної системи оподаткування та штрафів за несортоване сміття. У Німеччині, до прикладу, ввели не лише штрафи, а й заохочення у вигляді зменшеної квартплати за те, що особа сортує сміття. У свою чергу, у Польщі сума платежу за вивезення та переробку сміття зележить від того, сортує громадянин сміття чи ні [14]. 

В Україні на даний час державна політика характеризується наявністю пільг та штрафів. Суб'єкти підприємницької діяльності, які утилізують, зменшують обсяги утворення відходів та впроваджують у виробництво маловідходні технології мають право на податкові, кредитні та інші пільги (ст. 40 Закону України «Про відходи»). За порушення вимог законодавства про відходи, передбачається адміністративна відповідальність у вигляді штрафу (наприклад, ст. 82 КУпАП). Окрім цього в Україні передбачено обов’язок громадян та підприємств укладати договір на вивезення відходів (ст. 351 Закону України «Про відходи»).

Отже, система утилізації та переробки відходів в Україні, незважаючи на наявні механізми правового регулювання, є достатньо недосконалою. Тому пропоную: вдосконалити нормативно-правову базу, посилити боротьбу із несанкціонованими звалищами, створити сміттєпереробні заводи, ввести процедуру сортування сміття та штраф за порушення вимог сортування, підвищити існуючий штраф та конкретизувати підстави його накладення у законодавстві, а також запровадити активну інформаційно-роз’яснювальну політику серед населення щодо усвідомленого споживання. 

Література:

1. Довкілля України за 2017 рік: Держстат; Статистичний збірник // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2018/zb/11/zb_du2017.pdf

2. Про охорону навколишнього природного середовища: Закон України від 25.06.1991р. № 1264-XII // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1264-12?find=1&text=%E2%B3%E4%F5%EE%E4#w118

3. Про забезпечення санітарного та епідемічного  благополуччя  населення: Закон України від 24.02.1994р. № 4004-XII // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4004-12?find=1&text=%E2%B3%E4%F5%EE%E4#w12

4. Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції: Закон України від 14.01.2000р. № 1393-XIV // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1393-14?find=1&text=%F3%F2%E8%EB%B3%E7%E0%F6#w120

5. Про відходи: Закон України від 05.03.1998р. № 187/98-ВР // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/187/98-вр

6. Деякі питання заготівлі та утилізації відходів, що утворюються внаслідок втрати транспортними засобами своїх споживчих властивостей: постанова Кабінету Міністрів України від 03.09.2012р. № 843 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/843-2012-п

7. Деякі питання Державної компанії з утилізації відходів як вторинної сировини: постанова Кабінету Міністрів України від 22.11.2010р. № 1074 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1074-2010-п

8. Про затвердження Методики роздільного збирання побутових відходів: наказ Мінрегіон України 01.08.2011р. № 133 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1157-11

9. Про затвердження проекту «Нове будівництво комплексу з переробки твердих побутових відходів з системою збору, утилізації полігонного газу та виробництва електричної енергії у м. Дергачі Харківської області: розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.07.2017р. № 505-р // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/505-2017-р

10. Мельник Л. Утилізація відходів як один із шляхів екологізації виробництва: VI Всеукраїнська науково-практична конференція пам’яті почесного професора ТНТУ, академіка НАН УКраїни Чумаченка Миколи Григоровича «Інноваційний розвиток: стратегічний погляд у майбутнє». – 2017 // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwi7mbzcnfDeAhUIBiwKHbEOAmYQFjAAegQIChAC&url=http%3A%2F%2Felartu.tntu.edu.ua%2Fbitstream%2Flib%2F21344%2F2%2FIRSP_2017_Melnyk_L-Waste_utilization_as_a_way_39-40.pdf&usg=AOvVaw33xZmBgM9j0Mjt60msSHI3

11. Про схвалення Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року: розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.11.2017р. № 820-р // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/250431699

12. Директива Ради № 1999/31/ЄС щодо полігонів захоронення відходів: Європейський Союз; Директива від 26.04.1999р. № 1999/31/ЄС // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_925

13. Директива Ради № 2008/98/EC про відходи та скасування ряду деректив: Європейський Союз; Директива від 19.11.2008р. № 2008/98/EC // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32008L0098

14. Прядко О. Сміттєве майбутнє. Коли і як буде вирішена проблема утилізації сміття в Україні // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://news.finance.ua/ua/news/-/419120/smittyeve-majbutnye-koly-i-yak-bude-vyrishena-problema-utylizatsiyi-smittya-v-ukrayini


_______________________

Науковий керівник: Троцька Марина Василівна, кандидат юридичних наук, доцент, Полтавський юридичний інститут Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота