СКЛАД АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПЕРЕДБАЧЕНОГО СТ. 106-1 КУПАП «НЕВЖИТТЯ ЗАХОДІВ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОХОРОНИ ПОСІВІВ СНОТВОРНОГО МАКУ ЧИ КОНОПЕЛЬ, МІСЦЬ ЇХ ЗБЕРІГАННЯ ТА ПЕРЕРОБКИ» - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

СКЛАД АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПЕРЕДБАЧЕНОГО СТ. 106-1 КУПАП «НЕВЖИТТЯ ЗАХОДІВ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОХОРОНИ ПОСІВІВ СНОТВОРНОГО МАКУ ЧИ КОНОПЕЛЬ, МІСЦЬ ЇХ ЗБЕРІГАННЯ ТА ПЕРЕРОБКИ»

24.11.2021 19:50

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Мамедов Артем Артурович, студент Університету митної справи та фінансів


Проблема обігу наркотиків з її соціальними, медичними та протиправними аспектами набула значення фактору, який без перебільшення являє загрозу існуванню людства. Наркоманія, яка тягне колосальні негативні наслідки, завдає непоправної шкоди генофонду людства. Зокрема, за даними експертів, в сучасному суспільстві 200 мільйонів людей мають досвід вживання наркотиків, 100 мільйонів осіб вживають їх регулярно, 50 мільйонів людей хворі наркоманією. Тому, становиться цілком закономірним, що широкому поширенню цього явища сприяють адміністративні правопорушення, пов’язані з незаконним обігом наркотичних засобів. 

Як свідчить судова статистика, невжиття заходів щодо забезпечення охорони посівів снотворного маку чи конопель, місць їх зберігання та переробки достатньо рідко вчиняється і відповідно обліковується. Судова статистика свідчить що за 2019 рік винесено 2 постанови суду, за 2020 рік – 3 постанови суду. Аналізуючи вищезазначені постанови, відмічаємо, що в чотирьох випадках адміністративні справи були закриті у зв’язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення, по одній справі особу було притягнуто до адміністративної відповідальності та застосовано адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Разом з тим, на тлі тотального посилення наркоманії вадливо дослідити склад даного адміністративного правопорушення.

Варто зазначити, що ст. 106-1 КУпАП містить два склади правопорушень: невжиття заходів щодо забезпечення встановленого режиму охорони посівів снотворного маку чи конопель, місць зберігання і переробки врожаю цих культур, а так само невжиття заходів щодо знищення післяжнивних залишків чи відходів виробництва, що містять наркотичні речовини; невжиття землекористувачами або землевласниками на закріплених за ними земельних ділянках заходів щодо знищення дикорослих конопель чи снотворного маку [1].

Об'єктом даного адміністративного проступку є суспільні відносини у сфері охорони сільськогосподарських посівів.

Об'єктивна сторона правопорушення виражається у таких формах: 1) невжиття заходів щодо забезпечення встановленого режиму охорони посівів снотворного маку чи конопель, місць зберігання і переробки врожаю цих культур, а так само невжиття заходів щодо знищення післяжнивних залишків чи відходів виробництва, що містять наркотичні речовини; 2) невжиття землекористувачами або землевласниками на закріплених за ними земельних ділянках заходів щодо знищення дикорослих конопель чи снотворного маку [2, с. 453].

Звертаємо увагу на те, що в ст. 106-1 суб’єкт адміністративного правопорушення може бути загальним і спеціальним.

Суб'єкт адміністративного проступку – посадові особи, громадяни і посадові особи. Вживання в КУпАП терміна «особа» дає підстави стверджувати, що суб'єктом адміністративного правопорушення може бути як фізична, так і юридична особа. Що ж до цієї статті, то суб'єктом ч. 1 можуть бути лише посадові особи, а ч. 2 – посадові особи і громадяни. Конкретно це можуть бути керівники господарств, що вирощують коноплі чи мак, директори коноплезаводів, особи, які очолюють окремі виробничі підрозділи, землеволодільці та землекористувачі [3, с. 43].

Суб'єктивна сторона невжиття заходів щодо забезпечення охорони посівів снотворного маку чи конопель, місць їх зберігання та переробки визначається ставленням до наслідків і характеризується наявністю вини у формі умислу чи необережності [4].

Таким чином, ст. 106-2 КУпАП встановлює адміністративну відповідальність за незаконний посів або незаконне вирощування снотворного маку чи конопель. Проаналізовано подвійну правову природу складу адміністративного правопорушення «Невжиття заходів щодо забезпечення охорони посівів снотворного маку чи конопель, місць їх зберігання та переробки» та зроблено висновок, що ст. 106-1 КУпАП містить два окремі склади адміністративних правопорушень, які мають відмінності насамперед в об’єктивній стороні і суб’єктному складі. Суспільна небезпека цього правопорушення полягає в тому, що воно є однією з криміногенних умов, які сприяють створенню наркотичної сировинної бази, на якій розвивається незаконний обіг наркотичних засобів, надходженню наркосировини в канали нелегального розподілу, а виготовлених із неї макової соломи, опію-сирцю, марихуани – у сферу підпільної торгівлі для використання в немедичних цілях. Однак, правоохоронні органи не приділяють значної уваги запобіганню і протидії даному адміністративному правопорушенню, що призводить до фактів їх вчинення.

Література:

1. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України від 07.12.1984 № 8073-X. Відомості Верховної Ради Української РСР (ВВР) 1984, додаток до № 51, ст.1122.

2. Пєтков С. В. Науково-практичний коментар Кодексу України про адміністративні правопорушення Київ: ЦУЛ, 2012. 1246 с.

3. Настюк В. Я. Адміністрування наркоконтролю в Україні: навч. посіб.; Нац. юрид. ун-т ім. Я. Мудрого. Харків : Право, 2015. 272 с.

4. Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів» та Закону України «Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними» : Закон України від 15.02.1995 № 64/95-ВР. Відомості Верховної Ради України від 07.03.1995. 1995 р., № 10, стаття 64.

________________

Науковий керівник: Доненко В.В., д.ю.н., доцент, професор кафедри адміністративного та митного права Університету митної справи та фінансів



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота