ПРОБЛЕМА ВПЛИВУ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ НА ПРОЯВИ ТРИВОЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМА ВПЛИВУ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ НА ПРОЯВИ ТРИВОЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ

28.07.2022 11:10

[15. Психологічні науки]

Автор: Дробот Ольга Вячеславівна, доктор психологічних наук, професор кафедри психології, соціальної роботи та педагогіки, Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, м.Київ, Україна


Постійно зростаючий рівень інформатизації суспільства та його тенденція до глобалізації суттєво видозмінюють роль засобів масової інформації у сучасному світі. Якщо раніше особистість повинна була змінювати фізичне, соціальне, культурне середовище та  прикладати зусилля для пошуку і налагодження комунікації з метою отримання нових агентів соціалізації, то в сьогоденні куди більш важливою навичкою є вміння фільтрувати інформацію і джерела, з яких «інфо» надходить. 

Величезні об’єми різнорідної інформації, до якої людина має доступ цілодобово, можливість зв’язку з близькими людьми на відстані, змога побачити новини з  будь-якої точки світу, не будучи прив’язаним до геолокації та розкладу програм на телебаченні – усе це нам надає змогу отримати засоби масової інформації (ЗМІ) нового покоління. Особливим ефектом від сучасних ЗМІ є постійно працююча і практично безперебійна мережа Інтернету, де телеведучих замінили блогери, а проста людина з провінції може стати відомою ледь не за один день. Проте часом, зазирнути занадто сильно у цю віртуальну пучину, шанси вибратись з неї не стають досить високими. Особливо це стосується однієї з найбільш вразливих частин нашого  суспільства – підлітків, життя яких поза мережею Інтернет означає життя поза групою однолітків та їх неприйняття. Величезна кількість часто неякісного контенту, впливає на емоційний стан підлітка, провокуючи прояви тривожності. Накопичено чималий досвід у цьому напряму досліджень, зокрема різні аспекти впливу ЗМІ досліджує В. Степанов, Д. Крат [2], теоретико-методологічні засади діяльності ЗМІ розглядаються Н. Костенко [1] у ракурсі цінностей і символіки масової комунікації, психогігієна виховання та заходи пропагування вивчаються вченими Максименко С.Д., Болтівець С.І., Кокун О.М. [3].

У зв’язку з цим існують і продовжують розроблятися наступні способи забезпечення інформаційної безпеки дітей та підлітків, що повинні позитивно вплинути на їх емоційне благополуччя: правове регулювання; обмеження доступу до інформації, включаючи блокування медіа-ресурсів; контроль доступу школярів до комп’ютерних ресурсів. Підвищення так званої медіакомпетентності означеної вікової категорії невілює прояви тривожності, допомагає фільтрувати джерела інформації, це досягається в основному за рахунок розвитку критичного мислення підлітка [4]. 

Якщо говорити про те, яким чином засоби масової інформації впливають саме на розвиток  підклітка, то варто відзначити, що за допомогою ЗМІ може здійснюватися психологічний вплив, з метою зміни установок, мотивів і цілей. Доросла, психічно зріла людина, більш-менш здатна аналізувати інформацію, яку вона приймає, скажімо так –  адекватніше, ніж підліток приймаючий її всю без виключення. Приклади поведінки та світогляду підліток приміряє на себе не до кінця усвідомлюючи моральність цього образу та наслідки, які можуть за ним стояти. Тому інформація, що несе в собі деструктивний чи протиправний характер може стати прикладом наслідування підлітка, при тому, що  підлітковий період є надзвичайно важливим у формуванні особистості в цілому.

В свою чергу, підвищена тривожність проявляється у надмірному хвилюванні, схильності до тривоги в ситуаціях, що, на думку самого індивіда, можуть завершитися неприємностями, фрустрацією, невдачами – тобто таких, що не несуть прямої загрози життю індивіда. Але висока тривожність перешкоджає формуванню та розвитку навичок комунікації, стратегій цілепокладання, адекватному реагуванню в стресових ситуаціях які знадобляться в дорослому житті. 

Не дивлячись на вивченість впливу засобів масової інформації на тривожність особистості підлітка, наявні дослідження є достатньо актуальними у сучасному науковому просторі. В реаліях сьогодення проблема інформаційного впливу та проблема залежності від інформаційного потоку стає все гостріше у зв’язку з діючим військовим станом в країні, досвідом тривалого вимушеного карантину.

Література

1. Костенко Н.В. Телебачення як тотальна практика і лібералізація відмінностей. Українське суспільство – 2003. Соціологічний моніторинг. – К.: ІС НАНУ, 2003. – С.438–451.

2. Крат Д. А. Вплив засобів масової інформації на розвиток особистості у підлітковому віці.  Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Серія 12: Психологічні науки. Випуск 4(49) С.241 – 247.

3. Психологічне обґрунтування заходів пропагування психогігієнічного виховання і здорового способу життя серед сучасної молоді: Монографія / [Максименко С.Д., Болтівець С.І., Кокун О.М., Здіорук С.І., Губенко О.В., Гуменюк Г.В.]; за заг. ред. С.Д. Максименка. - К.: ДП «Інформ.-аналіт. Агенство», 2012. - 152 с.

4. Scott, D. W. Anxiety, critical thinking and information processing during and after breast biopsy. Nursing Research. – 1983. – с. 24-28.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота