ПРОБЛЕМИ ЗАСТОСУВАННЯ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОЇ БАЗИ ДО СИТУАЦІЙ ПОРУШЕННЯ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ СТРАХОВИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМИ ЗАСТОСУВАННЯ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОЇ БАЗИ ДО СИТУАЦІЙ ПОРУШЕННЯ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ СТРАХОВИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ

31.10.2016 09:47

[Секція 1. Економіка, організація і управління підприємствами, галузями, комплексами]

Автор: Корольова Наталія Вадимівна, кандидат економічних наук, Бєлгородський державний технологічний університет ім. В.Г. Шухова, м. Белгород, Росія; Левченко Олександр Сергійович, кандидат економічних наук, Бєлгородський державний технологічний університет ім. В.Г. Шухова, м. Белгород, Росія


В сучасних умовах проблема захисту прав страхувальників як споживачів фінансових послуг набула особливої актуальності  в Україні з двох основних причин. По-перше, порушення їх прав відбуваються дедалі частіше внаслідок ускладнення фінансового стану страховиків і пошуку ними шляхів скорочення витрат. По-друге, у судовій практиці досі відсутня єдина думка щодо можливості застосування норм закону «Про захист прав споживачів» до випадків нелегітимної відмови страховиків у виплатах. Від вирішення зазначеної проблеми застосування законодавчих норм на практичному рівні багато в чому залежить безпека і довіра клієнтів, а отже якість подальшого розвитку страхового ринку [1].

Перша точка зору передбачає, що правова природа договору страхування (угода в письмовій формі між страховиком і страхувальником про взяття страховиком на себе зобов’язань виплатити клієнту (або вигодонабувачеві) певну суму коштів при настанні страхового випадку, за умови сплати страхувальником належної суми платежів у встановлений термін (ст. 16 Закону №85/96-вр «Про страхування» [2]) дозволяє віднести його до договорів про надання послуг, а отже застосовувати норми Закону № 1023-XII «Про захист прав споживачів» [3] під час врегулювання правопорушень, пов’язаних із невиконанням сторонами договірних зобов’язань. Крім того, п. 22 ст. 1 Закону «Про захист прав споживачів» визначає споживача як фізособу-замовника, користувача або потенційного покупця послуг або продукції для особистого споживання без мети отримання прибутку і без зв’язку із працею за наймом. На цих підставах Пленум Верховного Суду України (ВСУ) в 1996 році ухвалив постанову, у пункті 2 якої зазначено, що відносини між страховиком і клієнтом відносяться до правого поля Закону  №1023 [4]. 

Відповідно до іншої позиції, деякі види економічних відносин, пов’язані з наданням і споживанням послуг, регулюють спеціальні законодавчі акти. До таких правовідносин належать, на думку ВСУ [5]), діяльність страховиків, перевізників, фінансових установ, житлово-комунальних служб та ін. На цій підставі вважається можливим застосовувати Закон №1023 тільки у випадках, які не врегульовані спеціальним актом, тобто Законом №85/96.  Відповідно до ч.5 ст. 10 Закону України «Про захист прав споживачів» виконавець компенсує кожний день прострочки належного надання послуги в розмірі 3% її вартості. Неналежним виконанням зобов’язань в сфері страхування є необґрунтована невиплата або затримання виплати страхувальнику, за що компанія відшкодовує клієнту неустойку, розмір якої встановлюється в договорі (ст. 992 ЦКУ). В той же час, визначення відповідальності за невиконання та/або неналежне дотримання вимог договору є одним з істотних атрибутів страхового договору (ст. 16 Закону №85/96). 

Таким чином, положення, які стосуються відповідальності страховика, викладені в гл. 67 ЦКУ і в Законі №85/96, належать до спеціальних, а регламентовані в Законі №1023 – до загальних норм права.  Отже, якщо розмір неустойки не закріплений в страховому полісі, то спори в області захисту прав страхувальників можуть вирішуватися згідно ч. 5 ст. 10 Закону №1023. Таку правову позицію вибіркового застосування норм законодавства про захист прав споживачів зайняв ВСУ в березні 2015 року [6], розглядаючи справу за позовом страхувальника-фізичної особи до ПРАТ «СК «Провіта» компенсувати неустойку в розмірі 3% річних з урахуванням втрат від інфляційних процесів за затягування страхової виплати. 

На нашу думку, страховикам, які поважають свій час і довгострокову репутацію, доцільно працювати в напрямі підвищення якості страхових програм і продуктів, управління страховим портфелем та страховими резервами, впровадження кращих практик розкриття інформації, в тому числі щодо умов страхування. Виконання цих рекомендацій дозволить зменшити необхідність врегулювання скарг і судових розглядів відносно порушення прав споживачів страхових послуг.




Література:

1. Алехина Е. С. Сущность и роль социального страхования в системе социальной защиты населения России / Алехина Е. С.  // Вестник БГТУ им. В.Г. Шухова. 2012. №4. С. 111-115.

2. Закон України «Про страхування» від 07.03.1996 №85/96-вр [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/85/96-вр (Дата звернення: 28.10.2016).

3. Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-XII [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1023-12 (Дата звернення: 28.10.2016).

4. Постанова Пленуму Верховного Суду України від 12 квітня 1996 року № 5 «Про практику розгляду цивільних справ за позовами про захист прав споживачів» / [Електронний ресурс] / Верховний Суд України. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/v0005700-96  (Дата звернення: 28.10.2016). 

5. Лист від 01.02.2013 «Судова практика з розгляду цивільних справ про захист прав споживачів (2009 - 2012 рр.)» [Електронний ресурс] / Верховний Суд України. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/n0006700-13 (Дата звернення: 28.10.2016). 

6. Постанова від 11 березня 2015 року № 6-126цс14 [Електронний ресурс] / Верховний Суд України. URL: http://www.scourt.gov.ua/clients/vsu/vsu.nsf/(documents)/980FC04811147170C2257E14003E77B6 (Дата звернення: 28.10.2016).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота