ПОДАТКОВИЙ КОНТРОЛЬ ЯК ЗАСІБ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСОВИМИ РЕСУРСАМИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОДАТКОВИЙ КОНТРОЛЬ ЯК ЗАСІБ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСОВИМИ РЕСУРСАМИ

08.04.2019 13:53

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Матвієнко Вікторія Геннадіївна, студентка, факультету адвокатури, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого


Податковий контроль, як складова державного управління економікою країни, виконує функцію органів управління, а як завершальна стадія управлінського процесу - це є форма зворотного зв’язку між суб’єктом та об’єктом управління. Як самостійна система, податковий контроль здійснює контрольні процедури, спрямовані на встановлення відхилень у діяльності системи, що контролюється, від заздалегідь визначених параметрів; причин виникнення цих відхилень і шляхів їх усунення, застосовуючи при цьому власні форми і методи для ефективного досягнення поставленої мети [4].

Згідно з Податковим Кодексом України, податковий контроль – це система заходів, яких вживають контролюючі органи з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань виконання розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (органи державної податкової служби та митні органи) [1]. Ця система заходів становить окремий елемент системи державного управління. Податкове контролювання, на мою думку, доцільно розглядати як послідовне виконання певних дій суб'єктами контролю, тобто як процес забезпечення реалізації податкового контролю в державі[5].

Основним методом податкового контролю є перевірка. Об’єктивна передумова застосування податкових перевірок пов’язана з повноваженнями органів, які наділені правом на проведення контролюючих дій. Подібними правами у широкому сенсі наділені всі органи, що здійснюють контроль за надходженням податків і зборів до бюджетів. Однак спеціально для цієї мети створені органи Державної фіскальної служби України. Так, за результатами перевірок ДФС України у 2017 році до бюджету донараховано 36,5 млрд. грн. грошових зобов’язань у т.ч. за результатами планових документальних перевірок – 18,5 млрд. грн., позапланових – 18,0 млрд. грн., що на 13,3 млрд. грн. більше, ніж у 2016 році. 

Разом з тим, ми підтримуємо думку В. Д. Єгарміної про те, що головним завданням податкового контролю слід вважати не збільшення сум донарахувань за результатами проведених перевірок і констатації порушень податкового законодавства, а виявлення причинно-наслідкових зв’язків виявленних порушень, розробка конкретних пропозицій і заходів по удосконаленню податкового законодавства і переходу від примусового стягнення податків і зборів до добровільного виконання податкових зобов’язань перед державою як юридичними так і фізичними особами [2].

Тому, вважаю за доцільне, виділити наступні напрями удосконалення податкового конформ та механізмів податкової звітності; 

- розвиток превентивного податкового контролю, який сприятиме формуванню високої податкової культури суспільства; 

- забезпечення реальної прозорості податкового процесу; - визначення цільових орієнтирів і норм контролю;

- підвищення гнучкості системи податкового контролю, в тому числі забезпечення її адаптивності до нових умов [3]. 

Висока дієвість податкового контролю є однією з умов підвищення ефективності управління державними фінансовими ресурсами. В основі ефективного податкового контролю повинно бути забезпечення виконання конституційного обов’язку з сплати податків та оперативного реагування на відхилення у податковому процесі. Разом з тим, розроблення конкретних рекомендацій щодо вдосконалення процедур здійснення податкового контролю та уточнення теоретико-методологічних засад сприятиме підвищенню його дієвості та ефективностітролю в Україні: 

- реформування системи органів державного податкового контролю, уточнення їх завдань та функцій; 

- дотримання ефективної взаємодії між суб’єктами податкового контролю та іншими державними контролюючими інституціями, формування спільних баз даних та процедур обміну інформацією, забезпечення стабільності. 

Література:

1. Податковий Кодекс України вiд 02.12.2010 р., № 2755-VI

2. Маринів Н.А. Податкова перевірка як організаційно-правова форма реалізації податкового контролю: автореф. дис. … канд. юрид. наук: / Н.А. Маринів. – Х.: ХНУВС, 2007. – 20 с.

3. Соловйова Ю. О. Податковий контроль як спеціальний вид державного фінансового контролю [Електронний ресурс] / Ю. О. Соловйова. — Режим доступу : http://www. lex-line.com.ua/?go=full_article&id=250

4. Шевчук О. Теоретичні засади розвитку податкового контролю / Олег Шевчук // Вісник КНТЕУ. – 2012. – № 2. – С. 74-83

5. Гупаловська М. Б. Податковий контроль як важлива складова державного фінансового контролю / -Тернопіль: Вектор, 2016. – C. 23-26.

________________________________

Науковий керівник: Шульга Тетяна Михайлівна, кандидат юридичних наук, доцент, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота